søndag 21. november 2010

Straff

Jeg vil vite hvorfor de som er flinke og peker seg ut i Norge straffes.
Hvorfor barn ikke hjelpes frem av skolen når de er flinke.
Hvorfor folk holdes tilbake i jobben for at ingen skal skille seg ut positivt i mengen.
JÆVLA jantelov rike, norge suger!
Når et nordamerikansk barn gjør det bra i et fag får det skryt og ting legges til rette for at barnet kan fordype seg i dette faget.
Når et barn i norge gjør det bra, blir læreren fra seg fordi barnet går for fort frem i forhold til læreplanen og barnet "straffes" med vanskeligere oppgaver eller man får lov til å gjøre lekser i andre fag!?!?
Jeg husker jeg var 8år og jeg kommenterte at læreren brukte for lang tid på å forklare en oppgave jeg skjønte på egenhånd, så jeg ville gjerne bare begynne. Læreren ble sint og ba meg tie stille for det var mange andre i klassen som ikke tok dette like raskt som meg. Jeg rakk ikke opp hånda i timen igjen før jeg gikk på videregående. Møkklærer.
Hele livet har jeg blitt straffet fordi at jeg gjør ting for bra. Jeg straffes fordi jeg gidder å møte i tide, jeg straffes fordi jeg oppnår målene jeg setter meg.
Er det galt å fullføre målene man setter seg i god tid? Er det galt å gjøre en god jobb? Er det slemt av meg at jeg ved å gjøre en god jobb setter andre i dårlig lys?
Jeg synes de som misliker at jeg gjør en god jobb fordi det får de til å føle seg dårligere med seg selv kan stappe janteloven i rævva.
Gruppearbeid suger

1 kommentar:

  1. I hear you!! Heldigvis har det skjedd ting med skolen siden du gikk der. Men desverre kan jo ikke alle ha meg som lærer... Smarte elever er en evig dårlig samvittighet for meg! Hva skal man prioritere? En elev som ikke kan lese og skrive, eller utvikle et potensielt geni...

    SvarSlett